världens bästa julklapp!!

Allt började redan lite den 23 dec, hade en sån molande värk i magen hela natten och hade ett bm besök på morgonen som väntade! Min barnmorska sa att bebis kommer de närmsta dagarna, men inget jag vågade alls tro på!
Under dagen som gick fick jag flera sammandragningar som gjorde ont men väldigt oreglbundna och ibland var det lååååånga pauser emellan. På kvällen var vi hemma hos mamma o magnus och åt och spelade bingo. När vi kom hemså hade jag bara haft några enstaka sammadragningar och lilleman hade haft full rulle i magen hela dagen, så med inställningen att det inte blev någon julaftonsbebis gick vi o lade oss.
Kl 4 på natten vaknade jag av en värk som kändes annorlunda dessa fortsatte sen att komma med 10 minuters mellan rum tills vi gick upp vid 9 men fortfarande inte så jätte onda! efter frukosten så kände vi nästan att det kanske blev en julaftonbebis trots allt. Så vi förberedde johans föräldrar att vi kanske inte kom till julafton som vi skulle fira i dösjebro redan vid 13 tiden skulle vi samlas.
Sen bara avtog allt, hade värkar lite då och då men inte alls regelbundet, efter en promenad med hundarna så kändes det heller inte mer så vi bestämde oss för att köra till dösjebro iallfall och sen köra hem om det satte igång. med oss i bilen tog vi bb väskan ifall ifall :)

Jultomten kom och jag hade lite värkar då och då men inte alls så regelbundet som på morgonen. Julbordet serverades efter kalle anka och när det var dags att gå och hämta mat andra gången så fick jag en värk och ställde mig upp för den gjorde lite mer ont så jag tänkte jag får gå lite då knäppte det till i magen och vips så gick vattnet. Klockan var då runt 5 Sen  kom chocken.......
 
Efter att vattnet gått så gick allt väldigt fort fick snabbt starka värkar med bara någon min emellan, så samtal till bb och de rådde oss att samla oss och köra in när vi kände för det men jag hade så ont så vi kastade mer eller mindre oss ut i bilen och sen gick det fort!
Väl inne på bbstrax innan 6 så fick vi konstaterat att jag var öppen 6 cm och lustgasen fick introduceras och kanyl i handen för framtida ryggmärgsbedövning. Efter kanske 45 min så gjordes en ny undersökning då det kändes annorlunda, fullt öppen och lilleman var på väg, jippie sen gick det fort minns att de började förbereda för lillemans ankomst men tyvärr dröjde det, för att inte gå in på detaljer så hade allt gått för fort så han hade inte hunnit vrida huvudet på vägen ner och efter mycket försök hit och dit så tryckte de på larmknappen för ett akut kejsarsnitt ca 00,10 på juldagen. 00,27 kom en mycket medtagen liten kille ut och blev skickad till neonatalen! 3615g och 52,5cm lång.

Första mötet med pappa strax efter kl 1 på natten, denna bilden är tagen runt kl 2. 

Första mötet med mamma kl 02,35



Första familjebilden ( ursäkta hur jag ser ut :))



Fick mysa med honom i 15 min sen fick han åka tillbaka till neo där johan fick byta blöja och ge honom lite mat.

Sen kom johan tillbaka till förlossningen och vi fick sova där tills morgonen kom då blev vi flyttade till avd 44(bb).  På förmiddagen var jag pigg nog för att orka mig upp ur sängen och sätta mig i en rullstol och åka ner till neo för att hälsa lilleman som då låg i en kuvös, men efter ca 10 mådde jag så dåligt att vi fick åka upp o vila igen. På eftermiddagen gjorde vi ett nytt försök och då fick vi hålla honom och han låg inte längre i kuvösen




på lördagkväll fick han permission från neo för att sova hos oss
jätte mysigt och väldigt overkligt att han verkligen är vår!!



På söndagen blev det läkarebesök på neo och han var klar för utskrivning därifrån och fick därefter bo hos oss! Jag mådde mycket bättre och började nu känna att jag ville hem. Vi hade förresten turen att få ett dubbelrum på avd 44 så johan kunde stanna och bo med oss, hade inte velat att han åkt hem då han fick hjälpa mig med mycket!

Vi förberedde bm på söndagkväll att vi nog ville åka hem måndag om allt var bra!
Så hela måndagen var full med undersökningar och samtal med diverse läkare så sent på eftermiddagen var allt klart för hemfärd! Äntligen!

Känns underbart att vara hemma och det känns skönt att vi alla återhämtat oss snabbt efter förlossningen!!

Nu är det dags att mysa lite mer med lilleman som ska få sitt namn bestämt ikväll!! Förövrigt är han helt underbar och absolut den bästa julklappen man kan önska sig!!




Kommentarer
Postat av: jessika

oj vad dramatiskt det blev! Skönt att allt gick bra. Då fick du bli sövd för snittet då? Han är otroligt fin er lille pojk. Väldigt lik dig. Spännande att få veta vad han ska heta :o) Det hade varit roligt att få komma och hälsa på och träffa underverket sen när det ni har fått komma in i lite rutiner och avverkat de första besöken.

kram och grattis igen

2010-12-28 @ 21:31:17
URL: http://www.vrbebis.blogspot.com
Postat av: Rose-Marie Andersson

Grattis till er lille kille, sån dramatik! skönt att allt gick bra.

2010-12-28 @ 21:59:01
URL: http://petitmaxim.se
Postat av: Helen

Grattis till lillkillen och lycka till!! Fin berättelse, jag är så underbart glad för er skull att allt slutade lyckligt...en förlossning är en stor grej!! Kramizar till er från Jennys mamma

2010-12-28 @ 22:04:07
Postat av: Veronika

Hej igen! Så kul att du skrivit om er underbara men dramatiska dag! Kul att se bilder också. Han är verkligen jätte söt och så himla lik dig Kikki! Skönt att ni är hemma och mår bra! Har allt gått bra med vovvarna? Lycka till med allt! Kram

2010-12-29 @ 09:57:37
Postat av: tina

Han är underbar. Och du ser ut precis som en nybliven mamma ska se ut. jag är så glad att allt slutade lycklig. Ni gjorde mig lite orolig ett tag. Kram kram

2010-12-29 @ 11:42:19
URL: http://tiro.blogg.se/
Postat av: Lina

Ja snacka om att vi blev oroliga när hans pappa ringde oss på natten o berättade! Blev inte mycket sömn den natten. Men vilken helt underbar son ni fått!! Hur gosig som helst!

2010-12-29 @ 20:21:26
URL: http://moa.clippern.se
Postat av: Susanna

Dramatiskt värre!

Lycka till nu:)

2010-12-30 @ 12:24:49
URL: http://www.gizmozorro.cybersite.se
Postat av: Cavvetjejernas matte

Så skönt att allt gick bra till slut! Ni är så fina alla tre :-)

Lycka till med er nya lilla familj!

2010-12-30 @ 23:20:06
Postat av: Lotte

Vilken upplevelse! Men ingen förlossning är den andra lik! Emmas och Andys var helt olika.



Skönt att ni mår bra alla 3... och du, vi har 2 likadana foto på mig - man ser härjad ut efter en förlossning. Det hör liksom till =).



Kram Lottie

P.s... var inte jag närmast när det gäller gissningen på längd och vikt i alla fall ; )

2010-12-30 @ 23:46:03
URL: http://www.toktassar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0