Tanthund

Ända sedan jag valde att skaffa cavalier har "några" kallat mina hundar tanthundar(bara för att många tanter gillar och har denna ras :))
Idag hade jag en kvinna i ca 45 års ålder inne hos mig som nyligen köpt hund(större ras), vi pratade lite och efter ett tag frågade hon mig om jag hade egna hundar då svarade jag - ja jag har 2 cavalierer. Då sa tanten - åhh de är så söta en sådan ska jag skaffa när jag blir gammal.
........................
Sen blev hon tyst och kom nog fram till att det lät nog inte så bra, med tanke på att jag inte är mer än 25 år gammal.
Då försökte hon förklara att de kräver ju inte så mycket som en stor hund,
För när hon e gammal kommer hon inte orka gå så mycket med sin hund.
Och den valpen hon hade nu skulle hon ju träna med.
Då sa jag bara - jag tränar väldigt mycket med mina cavalierer!!
Sen blev vi båda tysta och visste itne vad vi skulle säga!


Jag är väldigt säkert på att mina tanthundar inte skulle trivas som sängvärmare med korta o tråkiga promenader!

Kalla dem tanthundar men det finns inget på denna jord som är så underbara som mina tanthundar :)

Visst är hundar anpassningsbara men man kan väl inte skaffa en viss ras bara för att man tror deinte behöver så mycket??

Kommentarer
Postat av: Jenny

2008-08-22 @ 10:03:38
URL: http://jenny5.blogg.se/
Postat av: Jenny

Haha, börjar du bli en tant ;-) Nä håller med, finns inget värre än hundar som bara används som prydnad, och till att sitta i knät. Inga hundar borde ha det så!

2008-08-22 @ 10:04:48
URL: http://jenny5.blogg.se/
Postat av: Maria & Mattias

Vi kunde inte sagt det bättre själva, här är en 25- och en 26-åring :-)

2008-08-22 @ 13:44:12
URL: http://swimmia.blogspot.com
Postat av: Martina

HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Åhh vad jag önskar att jag hade fått dela den underbara stunden med dig. Jag hade garvat ihjäl mej. :-)

Du har två tanthundar, och jag har en gubbhund och mördarhundar. Fördomar är väl underbart!!!??

Tindra hade blivit arg på henne när hon säger så om hennes Theo.... :-)

2008-08-22 @ 20:32:33
Postat av: Catrin

HAHA vilken tant! =) Tur inte Cesar Milan hörde de då hade han blivit vansinnig. ALLA hundar beroende på storlek behöver motion. Det tror folk inte dom behöver för dom är små. SJUKT! Om dina är tanhundar är mina det MINST lika mycket.. små äkliga långhåriga bjäb hundar även ofta kallade! MEN VEM BRYR SIG? Jag älskar dom! =)PS: "Tanthundar" är bäst.DS =)

2008-08-22 @ 20:53:28
URL: http://cathe.blogg.se/
Postat av: Lottie med flock...

Hmmm.... man skall inte döma hunden efter håren men jag har hört att de "helfärgade" Cavalierena är det mer driv i ... Truls är definitivt en "tant-hund" eller en pralinhund som jag brukar säga. Han skulle stormtrivas hos en gammaltant. Tänk att få ligga på en kudde hela dagarna och käka praliner =).

Lukas däremot skulle få hela PRO att bli vansinniga... de hade ringt Cesar direkt S.



Så tant-hund eller ej, det hänger nog mer på individen är på rasen.



Kram Lottie med det galna gänget i Nordanå

2008-08-23 @ 22:45:00
URL: http://www.toktassar.se
Postat av: Robert

Jag tycker att cavaliererna är trevliga hundar som passar dem flesta. Tyvärr verkar det vara en ras som har en del genetiska problem.

I första delen av Pedigree Dogs exposed som man bla kan se på youtube visar dem lite problem som finns med rasen. Många cavalierer lider tydligen av neurologiska problem.

Här kan du se ett klipp från det http://www.youtube.com/watch?v=-1LyjlX4Mp8 några minuter in i filmen så börjar dem prata om cavaliererna.

Nu har du säkert sunda och friska hundar men det kan kanske vara värt att veta att det finns inom rasen.

2008-08-24 @ 10:25:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0