Lussebak

Varför heter det Lussekatter? Bullarna ser ju inte ut som katter? Det var vår stora fråga idag när jag och lillsyrran skulle baka lussebullar, vi gjorde lite olika varianter!!


 Sen  vi även lite pepparkakor fast jag tycker mycket bättre om köpa pepparkakor


Men degen är mumsig!!


Igår åkte johan till stockholm på kurs och det är ensamt här hemma, idag hade man syrran på besök hela dagen imon ska jag jobba o på onsdag e jag ledig men ska till vet. med den nya katten på fm och sen julgodisbak hos jenny på kvällen. Man får sysselsätta sig så känner man sig inte så ensam! Fast det är alldeles för mycket plats över i sängen i natt visste jag inte vilken sida jag skulle ligga på eller vilken kudde????

Fyllde på min julönskelista idag med tights och benvärmare, det är så snyggt och skönt till en klänning eller tunika så här i vintertid!!

Nu ska vi krypa ner i sängen!
Förresten jag vann en tävling idag hos Bella

Kommentarer
Postat av: Benny

Lussekatt hade från början inget att göra med Lucia, utan ska etymologiskt härledas till Lucifer, alltså djävulen. Det var i Tyskland på 1600-talet som seden med lussekatt kom till. Djävulen, i kattens skepnad, gav barn stryk, medan Jesus i form av ett barn delade ut bullar till snälla barn. För att hålla den ljuskygge djävulen borta färgades lussebullarna med den gula saffranskryddan. De ljusa bullarna ansågs skrämma bort Lusse, alltså Lucifer.

2008-12-08 @ 23:30:46
URL: http://moa.clippern.se
Postat av: Anki Jönsson

GRATTIS till turen att vinna i Bellas tävling!

2008-12-09 @ 01:51:32
URL: http://www.jankils.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0